De tijd gaat snel! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Marjanne Buning - WaarBenJij.nu De tijd gaat snel! - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Marjanne Buning - WaarBenJij.nu

De tijd gaat snel!

Door: Marjanne

Blijf op de hoogte en volg Marjanne

11 December 2013 | Oekraïne, Berehove

Al weer 2 weken in het ziekenhuis gewerkt. Mooi om weer te mogen zorgen voor lieve baby’s en mooi om het Oekraïense personeel weer te zien en met ze te praten en samen te werken! Ook weer samen met Mirjam (een Nederlandse vrijwilligster) gewerkt waarmee ik de vorige periode ook in het team zat! En sinds afgelopen maandag werk ik samen met Elja! Voor degenen die het niet weten, ik ken haar uit mijn gemeente en zij heeft mij samen met haar man opgezocht toen ik hier in 2005 was voor een lange termijn. Zij had het verlangen om ook een keer mee te werken in het ziekenhuis. Daarom is het bijzonder om zo samen te mogen zorgen voor de baby’s!
Op dit moment liggen er 9 kinderen op de afdeling waarvan één jongetje van 3 jaar. Hij weegt maar 8 kilo. Toen ik hem voor het eerst zag, werd hij in bad gedaan door een zuster. Hij was helemaal overstuur. Eerst stond ik erbij en keek ernaar, samen met 3 anderen van het personeel. Maar op een gegeven moment heb ik een hand op zijn hoofd gelegd en hem getroost. Toen werd hij rustig. De zuster nam hem mee naar een aparte zaal. Toen mocht ik met hem op schoot gaan zitten en heb hem alleen maar dicht tegen mij aangehouden en voor hem gebeden. Daarna mocht ik hem de fles geven. Hij wist eerst niet wat hij ermee moest en zat erop te bijten, maar uiteindelijk is de fles wel opgegaan!
De volgende dag werkte ik weer en ben ik regelmatig even naar hem toegegaan om hem liefde en aandacht te geven en ik had ook een banaan mee voor extra voeding. Die at hij lekker op! En dat doet hij nu steeds, elke dag als ik er ben! Inmiddels eet hij al meer vaste voeding. Ongelofelijk dat hij zo’n achterstand heeft, want hij kan bijvoorbeeld nog niet lopen. Alleen als ik hem aan zijn beide handjes vasthoudt, dan kan hij stapjes zetten.
Mooi om te zien hoe hij steeds vrijer is geworden, gaan praten/brabbelen, fluiten, zingen en lachen! Ik maak hem aan het lachen, maar dan moet ik weer om hem lachen! Het is echt een leuk jochie. Hij heeft mijn hart gestolen! Zal nog moeilijk worden om weer afscheid te moeten nemen volgende week.
Waarschijnlijk gaat hij binnenkort naar een kindertehuis. Tragisch, zo’n lief jochie dat niet bij de ouders kan blijven wonen, omdat het daar niet goed gaat. Er wordt gezegd dat de ouders alcoholverslaafd zijn en de moeder psychisch ziek is. Er zijn nog wel 3 andere kinderen thuis.
Verder mag ik voor 2 meisjes zorgen van 2 en halve maand en van 4 maanden. En 2 jochies, van 1 maand en van 3 maanden. Waarschijnlijk gaat 1 van de meisjes ook door naar een kindertehuis aanstaande vrijdag. De andere baby’s verzorgt Elja en dat gaat heel goed op deze manier.
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in hoe het met Benny gaat, hij werkt op het zendingscentrum en doet daar allerlei klusjes. Zoals deuren maken die niet goed zijn, de kachel aan maken en aanhouden! In het moeder en kind huis, naast het zendingscentrum, heeft Benny de kozijnen goed afgesteld en ook de kachel aangehouden. En in beide gebouwen houdt hij de boel schoon en staat mensen te woord als er niemand anders is. Peter Gabor, de directeur van de zending, begeleidt Benny en werkt met hem samen. Dit contact gaat erg goed. Helaas is Benny wel behoorlijk ziek geweest, maar dat duurde gelukkig maar een paar dagen!
De tijd gaat erg snel…volgende week zaterdag gaan we alweer terug naar Nederland…Ik wil nog van alles doen en genieten van de kinderen en het personeel in het ziekenhuis! En ook van andere mensen die ik ken hier in Beregowo en omgeving!
Vandaag uit het werk met Benny en Elja even naar het zigeunerkamp geweest en een fotolijst gebracht naar een vrouw die haar moeder en zus afgelopen maart waren overleden. Ze was erg blij met de foto en de kinderen vonden het erg gezellig dat we weer langs kwamen!
Het zijn echt mooie mensen!
En zo wil ik nog allerlei bezoeken brengen aan mensen die ik ken. Dat lezen jullie wel in het volgende verslag!

Groeten (gelukkig nog uit Oekraïne!!!)van Marjanne


  • 11 December 2013 - 22:04

    Majele:

    Leuk Marjanne! Stiekem heb ik een beetje heimwee als ik het zo allemaal lees. Zet hem op! Liefs.

  • 12 December 2013 - 12:14

    Lilian:

    Leuk om te lezen Marjanne!
    Hopelijk wordt het snel weer echt je thuis daar en kun je er langer blijven!
    Veel plezier nog de komende week!

    Liefs Lilian

  • 12 December 2013 - 12:29

    Bianca (Children's Relief):

    Hoi Marjanne,

    Wat een mooi verslag zeg; mooi van dat 'jochie' van 3 jaar!

    Fijn om zo een beetje te lezen hoe het met jullie gaat. Breng je de groetjes over aan Benny en Elja!?

    Groetjes,
    Bianca

  • 12 December 2013 - 16:34

    Joël Kikkert:

    Aha, dan zijn we toch nog even tegelijktijdig in NL :)

    Een goede week daar nog!

  • 12 December 2013 - 17:08

    Corine Roos-van Ginkel:

    Erg indrukwekkend om te lezen! Wat moeten ouders toch in diepe nood zijn om hun kinderen achter te laten. Wat een zegen om dan al je liefde aan deze kinderen te mogen geven !! fijn Benny, dat er voor jou ook veel werk te doen is! Ben je weer helemaal opgeknapt?

    Bedankt dat we door jullie facebook en waar ben jij verslagen mee mogen "reizen"

    Sterkte met alle drukte en indrukken maar geniet ook van de gezelligheid en ontmoetingen!

    Groeten, Corine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oekraïne, Berehove

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 September 2017

Laatste oproep

14 Juli 2017

Weer naar Oekraíne!

28 September 2015

Afscheid nemen

02 Maart 2015

Presentatieavond 10 maart!

22 Januari 2015

De laatste weken
Marjanne

Actief sinds 19 Mei 2012
Verslag gelezen: 776
Totaal aantal bezoekers 40406

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2012 - 15 Augustus 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: